Wednesday, 12 June 2013

Hari peperiksaan yang cinabeng

Assalammualaikum

Suasana sepi menyelubungi segenap pelosok rumah sewa gua.
Cicak-cicak pun tidak mengecak, cuma berbahasa isyarat sesama mereka.
Maklumlah malam Jumaat, semua pakat study keras-keras. Esok test.

Saja mahu kasitahu sama lu orang,
Universiti gua ada satu hobi pelik yang mana
peliknya mengalahkan pelik hobi si Bobo yang suka memparodikan lagu orang.

Jadi, hobi pelik universiti gua adalah;
mengadakan ujian pada setiap minggu, di hari Jumaat.
Memang menangis juga lah zaman tu, tiap minggu ada exam beb,
lebam otak gua.

Tapi, itu malam, gua tidak study,
gua memang seorang pelajar yang power,
di mana gua study di awal minit,
jadi malam itu menjadi malam yang tenang-tenang saja untuk gua menonton drama Adamaya yang dah gua muat turun siap-siap dari internet.



Drama Adamaya ni popular lah jugak itu zaman.

Selesai menonton drama suka ramai Adamaya,
bontot montok ini gua angkat menuju ke meja gosok.
Gua cadang esok nak pakai baju melayu, baru syok nak ambil exam sebab..
Cikgu Shafrin, cikgu sekolah menengah gua pernah berpesan, "kalau nak menghadapi peperiksaan pakai lah pakaian terbaik kamu malah spenda terbaik kamu. Pakailah, pakailahhh".
Itu ajaran beliau, jadi gua ikutkan sahaja.

Gua gantung kemas baju melayu yang sudah disetelgosokkan tadi.
Sambil menggantung baju, hati gua main getus-getus:
"esok, mesti gua dapat jawab exam dengan cemerlang dan
awek-awek pasti akan mengusya-usya gua berbaju melayu" kehkeh.
Gelak sendiri gua semacam mengidap penyakit otak, skizophrenia atau bipolar dua.


**

Pagi itu, seperti biasa, ayam tidak berkokok, bukan apa, area Cyberjaya, mana ada orang bela ayam. Takkan nak harapkan negro2 dekat sini bela ayam?

Jadi selesai cerita ayam tidak berkokok pagi itu.

Yeargh, lain macam gua punya segak mengenakan baju melayu.
Ini, kalau Jalaluddin Hassan tengok, mau dibuat gua anak menantu.
Entah dia ada anak perempuan ke tidak, itu lain cerita.

Ketampanan gua berbaju melayu terbukti apabila, baru sahaja gua turun dari kereta ada seorang awek yang nama Didie, tegur "huyoh, baju melayu".
Tanpa menoleh, gua berlalu pergi.
Gua sebenarnya, malas nak layan teguran awek tadi, bukan apa,
adat lelaki kota, mana layan gadis yang main tegur sembarangan macam ni.
ok, mcm cibai ayat ni. kahkahkah

feeling dia ada ala-ala majlis red carpet bro
(entah kenapa gua lukis awek2 kolej gua berambut blond, kahkah)

Jadi, kaki gua menyusun langkah menuju dewan peperiksaan.
Dalam perjalanan tu, sekali lagi, gua ditegur,
"Shawn, smart baju melayu? sat lagi p smayang jumaat sama-sama ok?"
Jerkah Salleh sambil kekeh-kekeh kecil.

Dada gua panas lain macam.
Apa fasal lelaki pun menegur ketampanan gua.
Hati gua jadi kurang sedap. Gua perati ke sekeliling perlahan-lahan.
Sah, tak ada orang lain pakai baju melayu.
Sah, gua seorang je yang pakai baju melayu.
Dan gua fikir balik,
SAH hari ni bukan hari Jumaat.
Jembalanggggggg!
harini hari Khamis. Khamis!
Cinabeng!

Gua masuk jugak dewan exam,
lengan baju melayu gua lipat, sinsing sampai ke siku.
konon baju lengan pendek.
untuk efek gambar ini, sila pakai cermin mata 3D

Sekali lagi, hati gua meronta, cinabeng!

p/s: gua lupa, minggu tu, exam dah diawalkan ke khamis
p/s2: ruang komen dah elok, rajin2 lah klik ye :)

shawn razaleigh


91 comments:

  1. Replies
    1. tak kesah bahana pun janji dapat jadi photographer macam adam, kjahkahkah

      Delete
  2. hahahaa!!!! ko jangan rsa sadis sngt shawn sebab aku pun jenis separa nyanyuk kalau bab hari dengan hari bulan,, siap silap hari exam hari tu.. baca English Study examnya Language Development.. ko boleh imejin tak??? gilowws

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha, dah tua beginilah caranya sam dan yana (tiba2)

      Delete
  3. haha tak pasai2 semayang jumaat hari kamis noh...adeiii...sbq ja la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib gua tak sampai masjid itu hari.

      Delete
    2. erkk. kantoi . shawn lupa zohor hari tu :p

      Delete
  4. hahahaha padam muka ko..verengan sangat

    ReplyDelete
  5. HAHAHA. Maluuuuu tak pasal pasal. Cheh aweks kat U ko tu mmg seksa seksi camtu ke wei? Haha~

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak jugak, awek yg datang kat aku mmg suka buat seksi begitu. aku pun tak tahu kenapa. kahkahkah

      Delete
  6. haha.kesian gila cerita ko.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni bkn kesian lagi, ni dah boleh nyorok dalam beg dia punya malu

      Delete
  7. hahahahhahahaha
    law guwa jadi lu kan, mmg jawab paper exam dalam toilet lah jawabnya. mintak excuse ckp kena diarrhoea =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha. gua sbnaqnya igt nak jawab sambil tak pakai baju. hahha

      Delete
  8. Kahkah..excited nak pakai bju melayu punya pasal ek bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. drama rating tinggi mana boleh lepas cikgu

      Delete
  9. hahahahaaa.klaka la lu ni. buat lawak pulak time exam. huhuhu. dah sempat jugak layan drama malam nak exam ya. phewwwww. >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. gua kan terel, study adamaya lebih penting :p

      Delete
  10. Replies
    1. kikiki, nak jawab exam pun mulut duk mencarut je

      Delete
  11. eh dalame gua tak kekomen kat sini (macam selalu je)

    ReplyDelete
  12. eh dah 3 bulan ke? cepatnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. en H

      hai selamat datang ke masa hadapan. sekarang ni bulan september sebenarnya. :p

      Delete
  13. uhuh .~
    sebab adamaya .,
    tereksaited amek exam pakai baju melayu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu drama mana boleh tak tengok weh. kalau tak tengok, sawan mari

      Delete
  14. itu lah... sibuk sangat dgn adamaya yg dah tak bermaya tu...sampai hari pun boleh lupa...... tapi pakai baju melayu ok apa...... shawn kan comel....ha3.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha. gua kalau pakai cawat pun hemsem sebenaqnya. :p

      Delete
  15. kah kah kah... terbaik red karpet tu... mcm gatai jek awek rambut blon tu ekekek... mek mek saleh kot rambut kunim.. ekekeek

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkah, depa semua memang gatai ke aku. kakakak

      Delete
  16. jd... bila bleh gua tau result exam yg gilang gemilang ni.. ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. result dia kurang gemilang. cerita 4 tahun lepas ni

      Delete
  17. rare gile laki pakai baju melayu selain dari hari jumaat n raya

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu lah cerita laki melayu terakhir. :p

      Delete
  18. aloh..ciannya kat lu..wahahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. muka tebal mcm wallettakpe. (bajet wallet tebal)

      Delete
  19. mmg dugaan weyh... selalu time2 gini la bnyk unsur2 luar yg mengiurkan..eh!

    ReplyDelete
  20. Kuning warna diraja , khamis pakai malu berganda ... haha , berangan sambil gelak jahat tk tahan tu ... haha

    ReplyDelete
  21. kahkahkah... ni malu tahap super gaban dah klu cenggini... muka tarok bawah meja... kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah taruh bawah meja cemana lah nak menjawab exam. kakka

      Delete
  22. Ekekeke senget... tu la lain kali jgn kuat berangan.. hahahha mmg x le bla cartoon lu tengah mengamuk tu 3D ke hape?? Ekekeek kbai ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. aku dah edit caption. pakai spec 3D

      Delete
  23. Wakaka...sadis gler citer ko..ngeh..ngeh..ngeh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe, takpa, biar sadis, kacak diutamakan

      Delete
  24. Salam singgah. Ingatkan cerita apalah. Rasa terhibur seketika. Ahaks! :-P studioous.blogspot.com

    ReplyDelete
  25. kesian ko shawn.. sila meyorok muka dalam baju..muahahaha :P

    ReplyDelete
  26. pewit..jejakat terhangat di hari khamis dgn tema baju dirajanya
    kim salam ngan salleh

    ReplyDelete
  27. hahahaha,cemne ekau boleh lupo ni jang, adekah ekau mengalami gegaran otak pada minggu itu.

    ReplyDelete
  28. Ang mmg saiko bin cinabeng. Saiko2...ang ni lawak r, pedehal hri pe pun, dh pkai kn chill la

    ReplyDelete
  29. Boleh plak terlupa!! maybe sebab penangan tengok cerita Adamaya malam tu..hahaha -_-

    ReplyDelete
  30. Hahaha, ok latuh, smart pe baju melayu, x pakai hari jumaat pun ok jerr..
    Tp pelik la jugak kalau org pandang2.

    ReplyDelete
  31. hahahaha...mcm2 la..nsb baek ambe xprnah pakai bju mlayu msa study dlu :)

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. lu banyak sgt makan anggur peram ni...hahaha

    ReplyDelete
  34. haha shawn naya la hahaha..sakit perut aku nih

    ReplyDelete
  35. hahahahaaaa....kelakar betol..
    yang tak boleh bla tahap keyakinan tuh tinggi betol..
    alih2 salah hari daa...hehehee

    ReplyDelete
  36. kah kah kah..kalau gua jadi lu gua sanggup terjun katil sambil ucap i labiu *tertiba

    ReplyDelete
  37. kah3... mesti terganggu fokus nak jwb soalan.

    ReplyDelete
  38. Samalahh, asal final exam confirm cari the best baju kurung padahal baju yg sama je pegi kelas hari-hari. It's the feeling you know. Hahaha

    p/s; Dulu gua peminat-kipas-susah-nak-mati Adamaya oi!

    ReplyDelete
  39. hahahahahha troll face everywhereeeeee dude.

    ReplyDelete
  40. bajet kota raya sgt bai...mcm blajaq kat london je hang

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau belajaq kat lond0n sekali pun, time ni lah nak promote negara sendiri. shawn belajaq indon kan ? err rasanyalah.. betui dak?

      Delete
  41. hoh.

    baguslah. ada semangat nak paaki baju melayu. bukannya hari jumaat saja yg boleh pakai, hari lain pun boleh. tak payah nak cinabeng2 sangat silap hari. wakaka

    kenapa tidak hari2 berbaju melayu?

    ReplyDelete
  42. sengal mu shawn!haha... tula mu,ingat ke baju melayu je,hari takmau lak ingat,muahahahahahaha :P

    ReplyDelete
  43. lu tak cakap ke lu baru balik dari masjid..dr subuh mengaji mencari ketenangan sblm exam

    ReplyDelete
  44. tertarik laptop epal tuh..hahaha

    tak pe, baju melayu smart pe..melayu sejati..hihihi..

    memang cinabeng sungguh 3d dibawah..hihi

    ReplyDelete
  45. Hahaha. tak pa, boleh jadi lelaki melayu terakhir. smart pakai baju melayu. huhu :p

    ReplyDelete
  46. Shong~~~

    yang penting lu jawab dengan cemerlang, gemilang, terbilang.. khenn??

    *bagi gua kenal minah blonde tu sorang :P

    ReplyDelete
  47. motif salah tarikh? bwahaha

    segak hg ni mihmih

    ReplyDelete
  48. cehhh... perasan hensem sngt ! hahaha !

    ReplyDelete
  49. kahkahkah! okay dh... :p

    ReplyDelete
  50. ok apa pakai baju melayu even bukan jumaat :P haha

    ReplyDelete
  51. segaknya org lelaki pakai baju melayu.. mesti best awek2 dtg memberi semangat

    ReplyDelete
  52. aku letak bullet points buleh kan?

    -tahniah, sbb pakai baju melayu pada hari khamis
    -tahniah, awek kolej kau semua blonde
    -tahniah dpt jugak jawab exam
    -tahniah, aku nampak muka kau dalam metro hari ni :) terbaik ...

    ReplyDelete
  53. kahkah so apa cerita feeling pakai baju melayu time exam. result power ke idokk kehkeh

    hai, ni blog baru gua. jemputlah datang beraya. eh? :D

    ReplyDelete
  54. Dah lama tak tepek muka kat blog ni makin handsome pulok mu pakai baju melayu gi exam XD

    ReplyDelete
  55. hahahahaha.. apa daaa.. hari pun boleh silap.. hahahhaa

    ReplyDelete
  56. pergghh kuning warna diraja sekali pakai eksyen berganda. dah habeh eksyen arr tu? cam na resultnya exam? kahkahkah!

    ReplyDelete
  57. Hahahaha gua faham bro. Biasalah budak medic. Hahahahahahahahahahaaaaahah

    ReplyDelete

r k g fb like

r k g