Tuesday, 29 January 2013

Anak, Mak dan Bapak Ayam

Assalammualaikum


Pagi.
Sekitar awal 90-an.
Shawn Razaleigh,
seorang kanak--kanak riang
tinggal bersama Tok dan Wan beliau di sebuah kampung.



Kokokokokkkkkk (ini adalah bunyi ayam jantan berkokok)
tidur lena gua dirogol bunyi si ayam.
"Jilaka betul. Pagi-pagi ayam2 ni dah cari fasal dengan gua"
Marah punya fasal, gua bangkit itu jam juga. Ada yang perlu gua selesaikan.

Wan gua dan Tok gua yang sempoi

Sebelum keluar rumah,
Gua jenguk dapur.
Nampak cekodok. Hmmm..
Secara cepat-cepat dan sumbat-sumbat, cekodok ditonyoh ke lubang mulut.
Sekali sekala teh O panas tanpa gula disiram ke dalam mulut.
Maka bergaul mesra lah cekodok dan teh o dalam ruang mulut.


***
Cerita cekodok dan teh o bukan cerita utama. 
Itu sampingan je. Lu orang jangan fokus sangat baca part tu.
***

Jadi, gua pun keluar rumah sambil lidah gua aktif menyental saki baki cekodok di celah-celah gigi. 
"Ini hari keluarga ayam bakal sengsara" getus hati gua. 

Gua mulakan dengan bapak ayam.
Bapak ayam kat kampung gua suka bertenggek kat atas pokok rambutan.
Gua panjat pokok rambutan cepat2 dan halau semua bapak ayam.
Nah, sekarang pokok rambutan ni gua punya. Awrrrr

bapak-bapak ayam

Rasa tak cukup brutal. 
Lain hari, gua p cari mak ayam pula.
Ada sebuah kotak dekat bangsal.

Kotak yang memang dah dikhaskan buat mak ayam untuk mengeram telur. 
Dan dekat sebelah kotak tu ada spray can color biru yang gua tak tahu apa tujuan nya.
Gua capai spray tersebut dan pssssssshh, gua sembur ke kepala mak ayam.
kahkahkahkah, Hati gua gembira bukan sikit-sikit pada masa itu. kahkahkah lagi.


induk ayam kena spray


Tapi gua belum puas.
Gua kejar mak ayam yang lain pula. 
Kadang-kadang tu, gua yang kena kejar balik. Jadi gua tukar modus operandi. 
Gua target anak-anak ayam. 
Gua kejar sampai dua tiga ekor masuk jamban. 
Dan gua kunci pintu jamban rapat-rapat. 
Babi, kejam apa cerita ni? kahkahkah



Sabar, belum habis lagi oi. haha
Gua sambung kejar anak-anak ayam yang tinggal.
Geram punya fasal, gua baling dengan selipar. 
Barrr! kena! Terjelepuk dan tiada bergerak, gua teka kaki beliau patah mungkin. 
Takutkan kena marah dek Wan, gua gali tanah cepat2 dan tanam mangsa.
Kemudian siram kubur dengan air paip.



Dan begitulah cerita Shawn Razaleigh awal tahun 90-an.

"Ayam, kalau berani lain pagi berkokok-kacaulah gua tidur lagi".hiks




p/s: harap cerita ini dimoviekan. Macam cukup seram je. haha
kamus medik: strabismus- juling


shawn razaleigh


105 comments:

  1. gila jahat . dalam kesian ayam tu dalam jamban . beristinjak dgn cara trbaik . haha :D

    ReplyDelete
  2. giler kejam ko... tapi syok tgok drawing ibu jari ko huhu.. kena patuk kt ayam ke huhu ngeeeeeeee.. by the way nice bro

    ReplyDelete
  3. wa teka lu skrg ni jadi target BAPAK BAPAK AYAM sedunia shoung hahaha sengal... ko kan... ^^

    ReplyDelete
  4. kalau mak & bapak ayam tak pa .,
    nih anak ayam ..
    wuu wuu wuu sian .~

    ReplyDelete
  5. cekbolat

    gua sebenarnya siram anak ayam tu. haha

    ReplyDelete
  6. mawardi. kahkahkah

    sebenarnya gua nak lukis jari tunjuk lah. tapi mcm pelik, tu tukaq. haha

    ReplyDelete
  7. pari2 putih

    tgh cari stok anak ayam skrg. nak jual. haha

    ReplyDelete
  8. feenas

    zaman kecik memang jahat syaitonirojim

    ReplyDelete
  9. hahhhaha.. wa suka idea lu... ada seni :)

    ReplyDelete
  10. isk isk isk .wa xsangka..shawn yg selama ini kusangka pijak durian pun tak mati, hakikatnya..kejam.kejam..ceraikan wa cepat..ahhahahah

    ReplyDelete
  11. habis ayam2 tok ko. haha.


    tak kantoi ke beb ko dera ayam2 tu?

    ReplyDelete
  12. bella

    kantoi. sekarang, jadi bahan tiap kali balik kampung. hahaha

    ReplyDelete
  13. mak aih lu shawn sikit punya zalim.. sukar untuk gua percaya muka lu zaman dulu kemain zalim.. bertaubat lah shawn tak terlewat lagi.. kah3

    ReplyDelete
  14. Aida

    Taubat dah. Sekarang kalau balik kmpung. P salam dgn keluarga ayam dulu.hehe

    ReplyDelete
  15. Haha wa ingat wa je yang kejam time
    zaman budak hinggusan dulu. Lu pun
    lebih kurang je tapi baik sikit la
    kot daripada wa.

    ReplyDelete
  16. Kakak gengster

    lu bunuh lembu ke hah

    ReplyDelete
  17. kahkahkah... kambing xde ke..?? awat x try buat... kahkah...

    ReplyDelete
  18. Shawn kejam gila! Apa dosa anak ayam tue? Dia tak bersalah pun. *kesat air mata* Takpe, masuk syurga anak ayam tue. Hahaha! :D

    ReplyDelete
  19. Arol

    Salah bapak beliau. Kacau gua tido. Gua ni jiwa tido. Jgn main2. Hahha

    ReplyDelete
  20. Boooooooooooontut ang pergi spray ayam?!!!!!!!!

    ReplyDelete
  21. knape mesti ayammm~~~
    persoalan yg berlegar2 dlm otak kiri wa...

    ReplyDelete
  22. kau mmg ade masalah dgn ayam ke jalegh??? =="

    ReplyDelete
  23. Kau ni banyak sangat tengok cerita pembunuhan ala-ala friday 13th aku syak ni. Ganas kemain. Hahaha

    ReplyDelete
  24. erkkk?giler kejam shawn???adoii cian2 bekas2 ayam2 trsebut..

    siap siram lak tuh kubur..hihih

    ReplyDelete
  25. maya

    apa nak buat. ayam pun ada masalh. haha

    ReplyDelete
  26. alfi

    haha. jgn reppot ke kelab haiwan

    ReplyDelete
  27. hakim

    hehe. tulah gua harap cerita gua ni difilemkan

    ReplyDelete
  28. razanah

    entah. tang makan kfc sedap pulak. haha

    ReplyDelete
  29. mrs asrafovic

    sebab ayam berkokok pagi

    ReplyDelete
  30. saddila

    takkan nak spray montot ayam pulak

    ReplyDelete
  31. Shong doktor kejam rasa nak sula dia!

    ReplyDelete
  32. lwaknye..hehe...done follow cini..nk mng dress x??jom join segmen ni..http://comey-comeyblog.blogspot.com/2013/01/segmen-jom-blogwalking.html

    ReplyDelete
  33. ape syaitonnn sangat perangai ko ni shonnn?!

    ReplyDelete
  34. kejam gila cara ko buli ayam2 tersebut...hahaha

    ReplyDelete
  35. kejamnyer kaw...awrrr...hahaha.

    ReplyDelete
  36. gila menakutkan ang sgong! bapak segala kekejaman. haihhh

    ReplyDelete
  37. sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan? sekarang dah berubah kan?


    ini bukan kopipes.




    wekk :p

    ReplyDelete
  38. aku tak dapt imagine bila cerita ini diwayangkan. hehe

    ReplyDelete
  39. tidur lena gua dirogol bunyi si ayam.
    haha :D

    btw lau ayah tau ni, maybe si shon akan ditambat kat pokok~~bia kerengge giget dye~ hikk22

    ReplyDelete
  40. Harap dimoviekan. Haha.
    Rasanya lagi seram dari cerita sinister neh haha.
    Adey kejamkejam. :D

    ReplyDelete
  41. el janna

    kakakah. buat ler ke patient kau cmni

    ReplyDelete
  42. emilya

    hehe. mau pecah pungkok kalau jadi muvie

    ReplyDelete
  43. hazirah

    haha. takde kerengga kat pokok rambutan tu ;)

    ReplyDelete
  44. mhmd raziq

    gua teka ramai yg sakit jantung

    ReplyDelete
  45. zyra

    sekarang lagi kejam. makan kepsi tanpa rasa bersalah :p

    ReplyDelete
  46. nyamuk

    dengan ayam lah,takkan dgn nyamuk

    ReplyDelete
  47. yana yani

    kejam sikit je pun hoi. haha. apsal semua ckp gua kejam ni

    ReplyDelete
  48. fluffy,

    ini bukan buli. ini pengajaran. :p

    ReplyDelete
  49. syafiqa

    babi baru haram, ayam belum lagi

    ReplyDelete
  50. rerehalim

    haha, sanggup lu syaiton kan gua

    ReplyDelete
  51. jajam

    hang main sula2, lagi kijam. awrr

    ReplyDelete
  52. waaa. .kejam. .TIDAKK!. .*over plak ayam je kot*. .heheheh

    ReplyDelete
  53. tepon david teo , konfom boleh wat movie.haha

    ReplyDelete
  54. bapak kejam lu shong..mujur lu xjadi dokter hewan..

    nanti buat pulak kesinambungan cerita anak ayam tahun 2000-an..pasti ramai yang terlioq..kah kah

    ReplyDelete
  55. kahkahkah.. gile kejam. tp kan, part kunyah cekodok tue, serius boleh terbyg.. :P

    ReplyDelete
  56. semoga beliau ditempat dikalangan menatang2 yang beriman

    ReplyDelete
  57. bagusnya .. tahniah2 anda berjaya membuat ayam2 itu tergamam . haha

    lepas ni boleh cerita dekat anak2 dan cucu . kah3

    ReplyDelete
  58. Bapak kejam. Moga kelak strabismus segala keturunan shawn hish

    ReplyDelete
  59. mohon lu tambah part ayam2 berfoya2 di pub,utk mnunjukkan yg jaman sudah moden <---idea utk intro muvi lu yg jadi ke tak nnti...jgn lupa letak nama gua di ruangan soundtrack nnti

    ReplyDelete
  60. giler la lu shawn

    gua harap selere lu kat ayam tak ilang..

    ReplyDelete
  61. kejam tahap 100 level! haha! kesian ayam..

    ReplyDelete
  62. shawn~~~

    "BAIK" gila lu ni..kagum gua.. =.='

    ini mubie, boleh pecah panggung woo..panas punggung tunggu celita mau habes..hehehe

    ReplyDelete
  63. hoihhh kejam sangat ni shawn !! sobs sedih bagi pihak ayam.tssk.

    ReplyDelete
  64. Shawn , lu punya kejam leh kalah hitler ha . . hehehe . peace :D

    ReplyDelete
  65. daripada lu hapuskan bapak ayam versi original tuh baek lu hapuskan bapak2 ayam yang kat lorong hji taib tuh...eh!!

    ReplyDelete
  66. Ohoiii kejammm.kesian generasi ayam time tu haaa..pupus kot kalau ada shawn..haha =D

    ReplyDelete
  67. hahaha..senget nya ko shong. mahu trauma kerabat2 ayam tue.

    ReplyDelete
  68. fyna

    haha. rasanya depa dendam sampai sudah :p

    ReplyDelete
  69. laskar pelangi

    hehe.pupus, takdapat lah mkn kfc

    ReplyDelete
  70. shaqir

    camtu gua kena hapuskan lu, lu kan bapak ayam. kakhakah

    ReplyDelete
  71. mis niena

    kannn? hitler mau taubat kalau tahu pesen gua lagi kejam dari dia :p

    ReplyDelete
  72. namee

    hahha. jgn sedih, cik abg kan ada :p

    ReplyDelete
  73. marcella

    hha,abes semua bakar panggung dan punggung

    ReplyDelete
  74. haziq

    selera gua sentiasa bertambah pada ayam2 korea. ehhh?

    ReplyDelete
  75. tugau gates

    muhun lu cover lagu jalil hamid ayam. nanti gua jadikan soundtrack

    ReplyDelete
  76. dhiya

    haha. jibeng. apa punya doa ni. awrr

    ReplyDelete
  77. cik pensil

    kan? cerita mcm ni yg best cerita kat cucu

    ReplyDelete
  78. izfanora

    mesti duk sentil2 kan lidah sambil baca :p

    ReplyDelete
  79. dkna

    hehe. tak rajin, sbb tu mls update :p

    ReplyDelete
  80. capik coklat

    gua jadikan lu heroin dalam pilem ni. nak? kahkah

    ReplyDelete
  81. shong gaze, insap2 lah..sebelum ang diinsapkan....

    ReplyDelete
  82. hahaha gile teringat kat setia hujung nyawa kahkah..

    ReplyDelete
  83. hahaha gile teringat kat setia hujung nyawa kahkah..

    ReplyDelete
  84. hahahahahahaaaa. memang gilerrr aaa kejammmm. huhuihui :DD

    ReplyDelete

r k g fb like

r k g