Tuesday, 18 September 2012

Cerpen 3suku remix Apakah (part III)

Assalammualaikum

Gua nak menjalankan tugas menyambung cerpen Geng Apakah.

Jangan risau
konsep katun blog gua didahulukan,
cerpen apakah diutamakan. eh?




Part 1, 
Part 2.

Part 3:

"Ang pasaipa pakai baju klawar mak ang ni?"

"Aku sebnaqnya ada penyakit kurap badan. Aku dah try kikis guna kikir tapi tak mau jugak" balas Ca'er

"Dah tu apa kaitan dengan baju kelawar? Ang ingat ang batman ka? Sempoi habis?" soalan demi soalan ditujah Zul.

"Doktor cakap aku kena anginkan badan. Kasi kurap kering. Tu yang pakai baju longgaq, nak kasi angin fuhh fuhh fuhh masuk".

"Ohhh"



.....


Perbualan terhenti dek angin deras. Sederas angin cinta Yusry pada Lisa begitulah derasnya angin malam itu.
Ca'er menggigil sejuk sendiri dalam baju klawarnya.
Zul maintain cool.
Jiwa taiko-taiko Zul zaman sekolah henry gurney dulu sedikit pun tidak pudar.

Melihat keadaan Zul yang cool, Ca'er mengimbas kembali zaman kegemilangan Zul di henry gurney dulu.
Itu masa, siapa tak kenal sama Zul Taiko samalah macam orang yang tak kenal perdana menteri Malaysia. Mahsyurnya bukan main.


Zul, 15 tahun, taiko henry gurney. Dari pengetua sampai ke Cik Tiqah (acik cleaner), semua kenal beliau. Dimasukkan ke hunrey gurney atas kesalahan menjahit mulut kawannya yang suka sembang kencang. Kata orang KL, sembang begar.
Memang pantang Zul dekat sembang kencang dan sembang politik.
Sembang (multilevelmarketing) MLM? hmm tak usah cerita. Maut jawabnya.

Di henry gurney, syurga bagi Zul, neraka bagi yang lainnya. Pernah satu ketika, Zul dan konco2 utamanya yang terdiri dari Xinang, Julax dan Joel. membakar semut hitam hidup2. memang brutal habis.
Kagum,
salut,
respek, semua beliau terima dalam satu masa.

...

"Hmmm~ hmmm~ hmmm~"
Mulut Ca'er tertutup rapat sambil menghumming lagu sekolah henry gurney.
Zul kenal lagu itu,
lagu henry gurney,
lagu lejen,
lagu dia,
JIWA DIA! (kemain tanda seru)

Zul lantas turut menyanyikan bait2 lagu tanpa perlu berhmmm~ hmmm~ hmmm~ macam si Ca'er. Mak jenah dan pak wan kechik turut menyanyikan lagu tersebut. Tah macam mana diaorang tahu lirik lagu menjadi persoalan di sini. Search youtube mungkin.

Kopi Buang Semangkuk Dua makin sejuk,
namun suasana kedai kekal rancak dengan nyanyian mereka berempat:

♪, ♫, ♩. ♬, ♭ ~ ~

Bagi Penhuni Henry Gurney, sekolah kami seperti penjara, 
di awasi oleh warden, kalau lari sia-sia saja.....

RESURGAM nama diberi, slogan kata sekolah kami, 
lambang burung dibakar api, sudah mati hidup kembali......

Oh tuhan, ampunilah dosaku ini..

Ring ring ring loceng berbunyi, warden datang membawa kunci, 
kami duduk tak senang hati, entah kemana nak bawa pergi......

Hari Isnin bubur kacang, roti disapu dengan mentega,
 bubur kanji tak rasa apa, mahu tak mahu makan roti saja........
♪, ♫, ♩. ♬, ♭ ~ ~

Selesai alunan lagu, seluruh isi kedai memberikan tepukan gemuruh. Siap ada yang bawak banner "WE LOVE ZUL & CA'ER"
Entah mana datang banner ni pun tak pasti. Yang pasti memang ada banner.

BluppBluppBlupp
Telefon genggam Caer berbunyi lagi.
1 new message: Dang Kahla
Punat tengah dipicit.
"Ca'er, bilew nark detim lagi. windu niee!"
Tersengih Ca'er membaca mesej dari Kahla, skandal baru Caer.

"Hoi! Awek ke?" jerkah Zul
Ca'er sambung sengih bongkaknya tanda mengiakan.


Ca'er,
kasanova Kampung Selama Ikan Duri.
Minggu ni sahaja sudah 4 wanita berjanjitemu dengannya.
Cakap sahaja, gadis mana? Gadis manaa? Semua Ca'er punya.
Anak tok imam, Amy si budak hingusan tu pun Ca'er kebas.
Apatah lagi artis Liyana Jasmay.
Tu, pelakon watak Izah dalam ombak rindu pun tergila-gilakan si Ca'er ni.
Pendek kata, semua anak dara minat kat dia. Mak janda pun ada yang sangkut. Tapi Ca'er tak layan. Jaga standard katanya.  

....

Detik demi detik. Sudah tiga jam punggung si Caer dan Zul membeban bangku usang warung Mak Jenah. Lama memang lama. Alur punggung pun sudah berpeluh.
Namun, belum sempat peluh punggung meresap ke dalam kain cotton baju klawar si caer,
meja mereka diterbalikkan seorang pemuda.

"Jibaiiiiii, potong stim betoi" jiwa taiko dulu mula mengusai segenap tubuh Zul.
Marahnya bukan sikit-sikit ya tuan puan. Marah-marah sekali.

Pak Wan Kecik dan Mak Jenah cepat-cepat menyorok bawah meja.
Berpelukkan. Bibir hampir bersentuhan.  Mata masing-masing dah kuyu.
Hmm, ada harapan dia orang buat anak bawah meja.

Baik. Kita tingalkan dulu kisah nyorok, peluk, bibir, mata kuyu dan anak baru.
Kembali ke kisah asal.

Ya, kisah meja di terbalikkan seorang pemuda.
Sebatang rokok daun tergulung kemas di bibir.

Zul merenung tajam mata pemuda itu. Sangat tajam, setajam bilah mata pisau pengorek pensel kepunyaan adik Zul, Bella stella.
Coklat warna anak mata.
Hampir-hampir beliau jatuh perasaan cinta. Namun cepat-cepat Zul kalis perasaan itu.

Zul kenal mata itu. SHONG NGADIMAN MUSJOWO!










Shong Musjowo

***bersambung***

edited: part4 by liliputeh
p/s: cerita rekaan semata2. yang hidup mati tiada terkena
p/s 2: link2 dekat atas blogger baikkk punya
xbox: nama yg tak tersenarai akan tersenarai dlm next part.

Shawn Razaleigh

Monday, 10 September 2012

Bilik air asrama

Assalammualaikum

Semalam hujan lebat gila.
Lagi lebat dari buah rambutan pokok Tokwan gua.
Lagi lebat dari bulu ketiak lu orang yg belum shave.
Lagi lebat dari bulu... ok cukup

Pagi ni, gua bangun tidur dalam keadaan terpaksa.
Sejuk bukan main. Pergi dia sampai ke tulang.
Gua capai remote ekon. Picit butang Off. Habis cerita.

Kaki kiri dan kanan bergilir2 ambil langkah.
Cepat2 masuk bilik air. Dah lewat.
Sambil2 gua mandi bogel (tolong jangan bayangkan, kang batal puasa 6 lu orang)
Gua fikir nak buat entry.
Entry pengalaman gua duk asrama dulu;

ni asrama gua

Dulu gua sekolah dekat sekolah asrama penuh.
Sekolah gua dulu semua lelaki.
Memang hell. Tak pernah nampak perempuan.
Bangun pagi nampak lelaki.
Pengetua lelaki.
Kawan2 lelaki.
Kucing2 dekat situ pun lelaki.
Semut2 pun kebanyakkannya berjantina lelaki. keh3

Ok, gua bukan nak cerita fasal jantina sebenarnya
Gua nak cerita fasal
Tandas asrama gua yang rarenya bukan mainan..
Bilik air asrama.
satu bilik air ada kurang lebih 6 pintu.
4 untuk mandi, 2 untuk buang air.
tapi satu haram pun tak boleh guna.
Semua rosak.


Bilik air asrama
Kalau lu bangun pagi lambat,
Kena terima akibat,
Air bertakung
Sampai buku lali perginya.
Ada juga kadang2 masa tu, gua rasa nak mandi guna heels. awrr.
Hamagadd2. Geli gila kott *gedik



Bilik air asrama.
Semua berpintu tiada
Nak mandi kena pakai boxer.
Andaikata boxer kena curi, mandi bogel jawabnya.

Bilik air asrama
Tempat khusus pertandingan menyanyi.
Juri datang dari bilik air sebelah.
Selalunya juri komen macam Ajai, maki2


Bilik air asrama
Ada satu hari
Hari paling keji dalam sejarah bilik air
Gua tahu jamban tempat nak berak sgt kotor
Tapi. tapiii
Tapi kenapa ada tahi dalam sinki?
Berak cangkung atas sinki ke hape jahanammmm?


cantik terletak si tahi

Ok gua malas nak buat penutup entry. Kalau karangan BM dulu dah kena tolak markah ni
Jadi begitulah cerita tandas asrama gua. Rindu nak balik asrama. awrrr


Shawn Razaleigh





r k g fb like

r k g