Sunday, 15 July 2012

Tips temuduga versi awrrrr

Assalammualaikum

Nama gua Shawn Razaleigh
Seorang blogger tak power
Gua pelajar perubatan tahun 4
Sama macam fatin liyana, pelajar perubatan. Tapi dia blogger power. Gua tidak. 'Tidak' yang jauh dari perkataan ya.

Gua cukup tak faham,
Kenapa ramai yang tak percaya yang gua ni student medik.
Ya, gua sentap ni. (tiba2 emosi)

Pernah satu ketika, gua lepak kedai makan dengan kawan2, semua budak medik.
Makcik kedai cakap kat gua
"Hang sorang ja takdak rupa budak medik"
"Abes rupa apa makcik?"
"Hang rupa artis rock"
Gua teka itu adalah satu penghinaan hakiki. Tapi gua degil. Gua tetap anggap itu satu penghargaan. Dipanggil artis dikalangan kawan2 gua, itu awesome. *itu cibet sbnrnya

Sekarang intro gua dah panjang.
Lu orang jangan kesal pula membaca.
Gua janji, bahagian isi gua akan pendekkan.

Baik, dekat mana kita tadi?
Ok dekat pelajar perubatan.
Ya, belajar medik ni memang lama.
Lagi lama dari berak keraih.
Dan lagi lama dari beratur panjang beli tiket wayang cerita avengers.

Kalau nak ikutkan umur gua,
Kawan-kawan sesekolah gua semua tgh tunggu nak kerja.
Tengah tunggu interview.
Gua jauh lagi dari situ.
Tapi gua suka tips.
Gua nak bagi tips dekat lu orang. cemana nak jawab soalan2 lazim interview (akhirnya masuk jugak part isi entry.kahkahkah. awrrr!)


Soalan2 lazim interview dan tips jawapan


Soalan 1: ceritakan tentang diri anda?

ceitakan mengenai diri anda tidak lebih 120 patah perkataan.

Ni soalan pebret. Senang. Time sekolah dulu selalu buat karangan macam ini. tapi agak janggal bila setiap ayat dimulakan dengan saya. Saya ada 5 orang adik beradik. Saya anak kedua. Saya suka mengumpul setem. Saya blablabla. Awrrr!


Soalan 2: dalam 5 tahun apa target anda?

Untuk soalan macam ni, pastikan jawapan lu nampak macam bercita2 tinggi. Elakkan menjawab dengan begini,
"5tahun lagi saya nak pegang jawatan ketua cleaner".
Ketua. Bunyik macam cool. tapi tidak


belum keje dah kena pecat. cemana tu?



Soalan 3: Apa kelemahan anda yang paling abadi?

Jangan jawab dengan jawapan yg mengantoikan kelemahan anda seperti
"Saya lemah sipir lapan" *tu gua
Jawab dengan tenang,
Jawab benda2 yang tadak kaitan dengan kerja yg lu apply tu.
contoh:
"Kelemahan saya adalah power ranjes merah".
Ok. Nampak tak? Takde kaitan langsung kan? Jadi jawapan begini akan mendapat markah yang tinggi. Huyoh, siap pakai markah tu interbiu. hahah!


contoh jawapan tiada kaitan

Soalan 4: Apa kelebihan anda?
Ini masanya untuk up diri. Bagitahu semua yang lu ada.
Lu ada ifon lebih ke, bini banyak ke, bagitahu je semua.
Baru nampak macam serba boleh.


multitasking

Soalan 5: Expected salary
Soalan gaji.
Jangan mintak banyak2, mintak sekadar yang mencukupi sahaja.
Sesuai dengan jawatan yang diapply
Mintak buah-buahan sebagai gaji juga satu alternatif yang boleh dibincangkan. haha

awrrr

Yeah begitulah. Harap skill2intebiu ni dapat digunapakai dalam kehidupan lu orang semua. *membantulah sangat kah.kah.kah.awrr.

Gua taknak buat penutup untuk entry ni. setuju tak? ah kalau lu orang tak setuju pun, gua tak nak buat penutup jugak. wekkk *gedik

blogger pilihan: mizz tina n rere halim. awrr

shawnrazaleigh

107 comments:

  1. guwa dah baca semua, tapi guwa nak abaikan yg isi kandungan entri ni... cuma guwa nk tnya soklan cepumas,
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    lu budak medik O_o <-----berputih mata terkejut... ahahahahaha

    ReplyDelete
  2. syakir

    haha. cibet. apahal semua orang mempersoalkan kredibilti gua. noarommmm

    ReplyDelete
  3. aku phm perasaan tu..g sekolah cikgu bio kate "awak amek medik?" sambil gelak guling2..

    ReplyDelete
  4. eh??? medic? tak caye.....huhu
    kalu engineer tu caye la jgk...

    ReplyDelete
  5. gua nak tau interview untuk para medik pleaseee.


    sampai sekarang pun gua tak caya lu studeng medik

    ReplyDelete
  6. eken

    sedih kan perasaan tu. hahaha

    ReplyDelete
  7. lu budak medik paling cool gua nengok. speck tak tebai mcm budak medik lain and suke bedeting dari study.

    gua dapat blogger pilihan?
    AWRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

    magasih :')

    ReplyDelete
  8. Soalan2 lazim tu macam dah tepat dah. Tp jawapan sumenye cam nak mintak pelempang je? Okeyyy nama pun tips versi awrrrr kan? Kehkeh :D

    ReplyDelete
  9. rere halim

    haha lagi suka berdeting tu tak tahan tu. gua suka blog lu. simple

    ReplyDelete
  10. liyaa

    hehe. tulah. jangan time temuduga betoi buat lagu ni sudah :p

    ReplyDelete
  11. wa pon xnak caye gak la hang student medik.hahahaha

    ReplyDelete
  12. tedi

    lu tak pecaya gua kepit celah tiyak

    ReplyDelete
  13. tak nmpk mcm student medic, :P
    p/s apesal content larik ni? :D

    ReplyDelete
  14. lah study medik ghupanya, selama ni ingatkan budak derjah 3 lompat :p

    ReplyDelete
  15. mumtaz

    haha biasa lah bila menulis dengan pantas mmg jadi cemtu

    ReplyDelete
  16. zyra

    hehe! ala tekantoi pulak. awrr

    ReplyDelete
  17. nanti dah jadi doktor, update kat blog hospital/klinik mana lu kerja. gua serbu ;]

    ReplyDelete
  18. aku

    haha, serius gua nak buat diam2 je

    ReplyDelete
  19. athirah

    haha, gua lukis abis cun dah tu

    ReplyDelete
  20. Kenapa kau boleh jadi pelajar perubatan?

    ReplyDelete
  21. =D hahahah... ske pat gmbo nomo dua... oke lah aku tak jadik unlike

    tp btoi ke ko budak medik??? mcm pembikin buku cerita kanak2 la...

    ReplyDelete
  22. en H

    haha, tak layak ke weh? ahahaha

    ReplyDelete
  23. cik sally

    dulu mmg cita2 nak jadi tukang cerita kanak2. hahah. gila

    ReplyDelete
  24. sebenarnya aku saje2 tanya..kehkeh

    ReplyDelete
  25. hai budak medik !
    Bio SPM mesti A plah kan? hahahahahha

    ReplyDelete
  26. lensa

    zaman aku tak pakai plus2 :p

    ReplyDelete
  27. wa nak praktik yang last tu..awww

    wa dah agak dah..lu lah penyayi roxx tu..yeyeahhh!!

    kbai -,-

    ReplyDelete
  28. sifir 13 haram aku nak pass.ko budak medic?tak heran.hiok3

    ReplyDelete
  29. sifir 13 haram aku nak pass.ko budak medic?tak heran.hiok3

    ReplyDelete
  30. ang budak medik? serius gua pun x caya..nmpk mcm rogol jew..eh! bahahah..(gurau jew wei)


    gua nk try lepas raya gua ada temu duga x dpt siap lu bhahahah

    ReplyDelete
  31. kalau terkentut time interview camne ? hadoii.haha

    ReplyDelete
  32. hahahaha

    kalau lah fatin liyana segila lu :P

    ReplyDelete
  33. mk syahir

    gua rasa yang last skali tu, hang yg nak jadi tukang interbiu kan?

    ReplyDelete
  34. zul de alexis

    weh dahla typo. pastu kemain nak siap2kan gua. hahaha. jimbauk betoi

    ReplyDelete
  35. tugau gates

    sipir 13 siti sipir pun tak hapal weh

    ReplyDelete
  36. pari2

    lawak ke? kah3. agak2 boleh masuk raja buah tak? maksud aku raja lawak. haha

    ReplyDelete
  37. syafiq

    tak payah kalau2. kentut je sesuka hati baru bebas malaysia ni. hehe

    ReplyDelete
  38. cik ummi

    kalau dia mcm gua. tapi gua rasa dia boleh tahan gila jugak. rasa jelah

    ReplyDelete
  39. Ko budak medik yg rock.. jyeah!!!

    Yg soklan 5thn akakn dtg tu mmg style jwpn ko.. aku rs nk tiru je.. mau kena baling dgn kusi..kahkahkah.. kelemahan lak,acane klu ada yg jwb lemah tenaga batin?? Acane?? Acane?? Yg part goda tu,apsal tunjuk pempuan.. apsal x bg cth lelaki je.. apsal?? Ini tidak adil!! Mengeskploitasi wanita.. emo pulak aku..









    Ahaks,mekaseh jd blogger pilihan hang.. aku terharu lak acane leh terpilih.. trm kasey!!!!

    ReplyDelete
  40. miz tina.

    haha macam biasa komen karangan padu. haha. weh. kalau ada yg jawab lemah tenaga batin tu, toksah amek keja lah. hahha. :p

    ReplyDelete
  41. syafiqa

    hoi2. tak terai mana tahu :p

    ReplyDelete
  42. Kau budak medik ? Aku tak heran , cume nanti kau doktor , aku budak makmal , boleh kerja sama2 doe . HAHA

    ReplyDelete
  43. boleh baca tips ni, tp jangan ikut...hehe~ :P

    ReplyDelete
  44. ahin

    cantikk dah tu bulih buat sempoiii

    ReplyDelete
  45. yana

    haha, tak ikut, tak awrr la :p

    ReplyDelete
  46. soalan interview tu dah betui ... jwpn tu yg blom try lagi stakat ni, ahaks~~

    ReplyDelete
  47. untungla medik.....nk sign plishhhh

    ReplyDelete
  48. Pink, kalau nak taw, kena try lah :p

    ReplyDelete
  49. Tirah
    hahah. Jadahnya. Nah sain zasss :p

    ReplyDelete
  50. mula2 aku pon tak sure ko ni dak medik

    tapi takpelah, aku berjaya menerimanya #tetive ;p

    p/s: soalan2 yg ko bg tu mmg betui, tp jawapannya .................. ;p

    ReplyDelete
  51. betul ke lu budak medic? seribu tahun sekalipun, rasa macam tak percaya. rasa kejam pulak disitu.HAHA =D

    ReplyDelete
  52. sangat lawak okeyy..hahaha

    ReplyDelete
  53. tak pe gua doakan mudah-mudahan lu lepas jd doktor.aminn *gua rasa gua jek doakan lu jd doktor. akakaka:)) *bangga*

    ReplyDelete
  54. wahhh...sgt terhibur..ni entry siap sblm ke slps 3 minit gua bg ?hakhak...

    ReplyDelete
  55. pergh tips ni membantu sgt :D ahha

    ReplyDelete
  56. fuhyooo budak medik....selalunya budak medik hemsem...okaylah kau pun hemsem heheheheheheh

    ReplyDelete
  57. medik ke gedik. kehkehkeh. jgn marah... nnt gua pun mrah. kentut gua lebih powerr.

    ReplyDelete
  58. 1st time terjah kat sini.. ;)

    psstt: intronya panjang tapi sempoi.. cool.. ;)

    psstt lagi: singgah dari blog
    http://sayacikummi.blogspot.com/2012/07/blogger-gila-kentut-siyes-gila.html

    ReplyDelete
  59. mmg takdak lngsung gaya bdk medik..

    hahaha..

    ReplyDelete
  60. Weh lu bdak medik?.. #mohon sila butthurt

    ReplyDelete
  61. fadli

    buthurt teruk ni. ceh, wat relax sudah, talak kisah punya pun

    ReplyDelete
  62. aizamia

    hehe. teringat charkeuyteow sempoii :p

    ReplyDelete
  63. bai bazura

    haha,tahniah. anda menang moto. komen terbaik :p

    ReplyDelete
  64. nana

    hehe. singgah ler slalu okay

    ReplyDelete
  65. laskar

    kenapa dunia ni begitu kejam *ayat drama

    ReplyDelete
  66. syazana

    jawapan pun betul jugak kotttt :p

    ReplyDelete
  67. hahah. kasi gua gelak je petang2 ni ! eh budak medic ? hui nampak sempoi mcm makcik tu ckp..gaya rock singer !hhihihiihih. ala takpe, ilmu tebal di dada..

    ReplyDelete
  68. dia belom p intvw kije tapi dah bg tips. ahaksss!!

    *jawab kena ada karisma ye adik2. Gaya-Mutu-Keunggulan!! Jgn komdem mane2 pihak. Kita kena positif. kan 'doktor sahab'???!! :-)

    ReplyDelete
  69. first time tgk budak medic cute macam ang shown :P *puji sambil berpaling muka ke kiri dan menjelirkan lidah.

    ReplyDelete
  70. sebelum ni anda kerja apa?oh saya ,full time blogger....aci dak jawapan?

    ReplyDelete
  71. Baru perasan header baru..keh3

    ReplyDelete
  72. weii aku 1st time kenal ko aku dah caya ko budak medik. haaaa acane tu?

    hmm aku nak berenti tulis blog kot. jumpa kat twitter n fb jela nt eh ;)

    ReplyDelete
  73. hahahah , lu mmg dak medik yg rawwwwwr , bangga wa ngn lu . hahahahahah

    ReplyDelete
  74. ceh xdak rupa budak medik pon..kahkah

    ReplyDelete
  75. header baru yang semakin smart tuuuu.. boleh tny sape design.. =P

    ReplyDelete
  76. oh takpe aq percaye je ni budak medic..aq percaye je tuan belog ni doktor.doktor gila!haha kidding!
    gmba last plg lawak "hoi jgn goda please.."
    hahaha dah la ayo liur menyembor

    ReplyDelete
  77. disebabkan kesian kat ko, aku percaya yang ko ni budak medik..haha..

    ReplyDelete
  78. hahaa..gelak2 je..tapi kalo interview mang cm gtu la yg di tnyanye

    ReplyDelete
  79. ni intebiu pesen cari nahas ni segala jawapannya. surprisingly jwpn ni kuar dr dak medik. hehe

    ReplyDelete
  80. haha tergelak aku malam2 buta nih. tp mmg betul pun klau interview selalu ada soalan cenghini.

    err kau budak medik? errrrrr -oo-

    ReplyDelete
  81. wah doktor baq hang, baq hang. tu diaaaaa.

    biar muka rock asal hati cute ada medik. eh.

    ReplyDelete
  82. hahahaha! bagus la tips lu..gua suka part yang last tuh! :D (Gua student psychology tapi org slalu kaitkan dengan gila? jadah ape?! tak paham aku)

    ReplyDelete
  83. serius x gaya budak medik.x nerd gituh!hahaks

    ReplyDelete
  84. gwa tetibe musykil acane klu nak jadi doktor satu ari nanti

    ReplyDelete
  85. wahahaha..

    eh, makcik tu panggil lu retiss hapa..bangga..kakaka


    shawn, gua pom belajar 5 tahun setengah..tua kat sini aje =.='


    p/s:gua suka yang last tu..gajikan dengan kasih sayang??? AWWRRRRRR

    ReplyDelete
  86. lu bdk medik ke?? *fengsan namblas kali*

    saje komen xde kene ngene ng entry,gagagaa

    ReplyDelete
  87. Hehe..setuju xmcm student medik la bro!!

    ReplyDelete
  88. ok gua percaya lu budak medik..mesti lu amik kursus kejururawatan kan kan kan..ok lagi la gua percaya

    ReplyDelete
  89. tengok katun je...hahahah adoii..bleh sakit jiwa waa cmni...^o^

    ReplyDelete
  90. hahaha... lawak, tapi berisi.

    ReplyDelete

r k g fb like

r k g