Wednesday, 6 July 2011

Semut Hitam Juga Punya Perasaan


Assalammualaikum.

Ahem3. Ok. Hari ni kita cerita fasal semut. Gua suka perhati semut. Lagi2 semut hitam. Lu orang perasan tak, kalau semut hitam ni berjalan atau berlari, then tiba2 terjumpa kawan dia, kompem dia akan merapatkan kepala seolah2 berbincang sesuatu. Ya, mungkin juga tengah bercomolot. Hik hik hik

Dari penilitian gua, gua rumuskan sebenarnya semut hitam sedang melakukan aktiviti berikut:

1.Terjumpa kawan lama. 
Seharian berkerja, sangat penat, jumpa kawan lama. Pergh, memori lama terimbas di ingatan. Biasanya bila jumpa kawan lama, lu akan tanya apa dia buat sekarang. Samalah macam semut hitam pun.


2. Sembang awek cun. 
Selalu kalau lu jumpa awek cun, lu akan bagitahu kawan lu, “oi, cuba tengok, awek 2 cun tak hingat dunia lah”. Semut pun mcm tu juga gua rasa.
 
tak payah nak byk sgt komplen semut hitam legam.

3. Banding fizikal.
Menjadi lumrah semut hitam untuk membeza2kan sesama mereka. Mereka ni kulit sama hitam, tapi hati lain2. Nampak je mcm semua negro.

 contoh adegan banding-membanding

4. Salah orang.
Kadang2, kita tegur orang, ingatkan kenal, rupanya salah orang.Malu jugak lah. Kalau semut, salah semut lah kan? hak hak hak

contoh tragedi memalukan

heh, oklah. 
Masuk part pengajaran: "Bergurulah Dengan Alam"

Semut- sentiasa berkerjasama
Lebah- sentiasa hinggap di atas bunga-bunga dan putik-putik buah. Kemudian, menyebar kebaikan itu ke merata tempat.
Ikan- tetap pendiriannya,sekalipun air laut itu masin, namun isi ikan yg kita makan tidak sama sekali. kecuali ikan masin lah kan. hehe


p/s: krdt to aqilah ilham n zhaf.

chow.
shawn razaleigh

99 comments:

  1. kau suka lukis kan :)
    its cute

    aku sukaaa anai anai hahaha :D sempoi je die

    ReplyDelete
  2. hahah asal nama gua ada kat situ pulok...

    sempoi pas neyh nak kenal2 laa dgn semut tuh.. tuhhhh tuhhhh haha

    ReplyDelete
  3. haha yang silap orang tuh style. saya selalu tersilap. ngeeee

    ReplyDelete
  4. qlah

    hahaha. tq, anai2 tu tak reti sbnrnya.

    ReplyDelete
  5. zhaf

    semut kau kena guna stethescope utk dengar dia ckp apa

    ReplyDelete
  6. fathiah

    hehe. biasalah kan silap org

    ReplyDelete
  7. kahhkahh,,,.saya baca gelak tak sedarkan diri!

    ReplyDelete
  8. tak sangka lu ni pandai berfalsafah jgk keh3 ;D

    ReplyDelete
  9. metafora sgguh entri ni..betul tu, berguru dgn alam :)

    ReplyDelete
  10. comel lukisan tu.. dah macam upin ipin aku tengok.. bila nak 3d kan?

    ReplyDelete
  11. razak si anai2? sumpah lawak! hahaha

    ikan masin? aku paham apa ko nak cakap kan nih.... hahaha... :)

    ReplyDelete
  12. hehehe... semut2.. da lama perhati ea gelagat semut? ngee ;D

    ReplyDelete
  13. hahahha

    nice entry..sooka :)

    yang tak leh bla..

    part last sekali... sedar sendiri pun tak kenal.. anai2 di kata semut..hahahahah

    ReplyDelete
  14. perghh...cite semut lu ni dah boleh d'filem kan kechik..wa agak ni leh saing filem hollywood yg jenis pecah panggung mcm Dr.Rozmey..eh?kahkahkah..

    ReplyDelete
  15. hahahah shawn so sweeeetttt buat pasal semut

    ReplyDelete
  16. prasan gak semut cam stop bila jmpa dgn semut-semut laen..haha.lwk ah entry ni...:D

    ReplyDelete
  17. Suteraa Kasih

    sambil2 blogging, sebarkan cerita ilmu tuhan

    ReplyDelete
  18. yien

    haha sedara pun lupa ye idak

    ReplyDelete
  19. asaih

    jgn lah samakan gua dgn dr rambut tu.hahaa

    ReplyDelete
  20. fajariah

    kan??? kuat bersembang depa ni. hahaha

    ReplyDelete
  21. sungguh comei semut-semut ituu..^_^

    ReplyDelete
  22. aku rase semut slalunye comolot la .

    ReplyDelete
  23. haha baru la tau apa semut2 tu cakap masa diorang berjumpa. ekekek

    ReplyDelete
  24. bibi bibo

    haha. mungkin lah, french kiss

    ReplyDelete
  25. noor fatin

    bangga dpt bg info ni kat lu. haha

    ReplyDelete
  26. Gua tak tahu kenapa gua suka tengok kartun lu. Comel gila derr!

    ReplyDelete
  27. haha, lawak lah ..
    cantik lukisan you :)

    ReplyDelete
  28. lol...pelukis lpe lukis sesungut..oke = ="

    terserempak dgn anai2 mmg x ley bla..

    tnggi daya imiginasi ^ ^

    ReplyDelete
  29. entry shawn tanpa kata kata kesat HEHEHE suka entry nih . p wat like facebook senang nak like :)

    ReplyDelete
  30. hahahahaha ! ko ni memang memangggggggg !


    part yang tego salah org tu aku tersenyum . * jiwe tgh xcool. leh senyum pon ckup* hahahaha ;)

    ReplyDelete
  31. my uncle nama razak.. suddenly after looking that anai2 terbayang muka die n also that anai2!! hahahahaha..adoilaaaa

    ReplyDelete
  32. pernah main kejar2 ngn semut kat bilik air hostel..
    akibat terlalu axcited saya terjatuh then pengsan beberapa minit...
    kepada semut hitam pd mase tu, gua tuntun kat alm barzah besok...
    hahahahha

    ReplyDelete
  33. bagusnye awk eyh...


    ada gak masa nak tgk semut2 tu . hee

    ReplyDelete
  34. afiqah

    tq2. guna paint je. buta IT lah katakan

    ReplyDelete
  35. cik rama2

    dah terlupa, mls nak edit balik

    ReplyDelete
  36. diyan

    haha. susah nak jumpa entry suci. dlm pembikinan buat like fb 2

    ReplyDelete
  37. wawa

    haha kesian ur uncle. ksamaan yg tidak disengajakan

    ReplyDelete
  38. kja

    apa kepelik permainan kau kecik2? -__-!!

    ReplyDelete
  39. lily

    sebab tu kena berguru dengan alam

    ReplyDelete
  40. Gila gempak dowh! HAHAHA

    ReplyDelete
  41. tapi meaw tak suka tengok semut, bila bnyk gila,lagi2 duk hurung makanan...abih meaw lenyekkan,haha!

    kalau lah ada semut yang jadi doktor ^_^

    ReplyDelete
  42. aahahahha, awak buat saya ketawa ja. ! :D creative gila okay. mana de semut comolot. sort of comedy..best! :) lebih kurang mcm blog ayeem ayam... :)

    ReplyDelete
  43. haha , boleh plak camtu kan
    ko dah kaji btol2 kerw weyh ? haha ;p

    ReplyDelete
  44. baca entry2 ko hehehe..klaka ok heheheh

    ReplyDelete
  45. okay, entry sempoi + best :)

    ReplyDelete
  46. haha.. ni yg nk gi tenung + renung lama2 semut kat umah ni.. curious.. ngee.. :P

    ReplyDelete
  47. ahaha. sengal.

    sempat lagi perhati semut dgn anai2 tu.adeh

    xP

    ReplyDelete
  48. semut itam jalan2 atas batu hitam dalam gelap malam..

    eh..

    ReplyDelete
  49. dorang cakap pasal tu rupanya...haha..lepas ni kalau jumpa semut hitam nak curi2 dengar la :D

    ReplyDelete
  50. hahhahaha.. kretip2! nak lagi!

    haha... lawak! jgn lupe lukis sesungut lagi

    ReplyDelete
  51. lol! x menahan ok semut sun bathing~~~

    ReplyDelete
  52. cantik lukisan lu bro..i loike..cite lu pn buat aku cam kene rasuk..wakaka.

    p/s: asal aku bukak blog ko..pastu mmbr aku mesti tgk..pastu depa kata..hah???Rasukan kentut???terbahak2 depa gelak..kahkah.

    ReplyDelete
  53. As salam...walaahh!..kebetulan yg indah...saya juga suka semut..suka kerana kecil tapi gagah..dan semangat setiakawan semut itu sendiri...

    peaCE...senyummm :)

    -iwsk-

    ReplyDelete
  54. kahkahkah!!
    lawak gileee
    siyes lawak
    ^_^

    ReplyDelete
  55. namee

    haha. gua dah tgk blog ayam. lagi lawak kot

    ReplyDelete
  56. fara eimann

    ni gua dah kaji betul2. tinggal nak bukukan je

    ReplyDelete
  57. uya

    hehe. terima kasih sokong gua

    ReplyDelete
  58. sheda meor

    terima kasih daun keldai.haha

    ReplyDelete
  59. asyila

    hahaha. pergi dengar betul2 jgn masuk telinga

    ReplyDelete
  60. aisyah

    haha. sila lah. jgn salah semut

    ReplyDelete
  61. suraya

    mcm kau pergi phi2 island lah

    ReplyDelete
  62. cleo

    haha. kirim salam kentut syg kat member2 lu

    ReplyDelete
  63. comel. lukisn comel. dialog comel. tuan blog comel haha

    ReplyDelete
  64. shawn pndai mlukis....
    1 word...fuyooooo..xsgke2..hahaha

    okeh2 nk kritik2 jap..
    semut 2 bkn stakat ttgal sesungut je...beliau juga trtggal spect...2 yg xleh nk beza mne anai2..mne sput sedut..

    HEHEHE~~~

    ReplyDelete
  65. miahahahaha! memang kejam... :P

    ReplyDelete
  66. idma


    tuan blog comel tu mmg kompem dah

    ReplyDelete
  67. asrafovic


    hahah. apa boleh buat, dah rabun

    ReplyDelete
  68. banyak makna tersirat dalam entri nie..nice :)

    ReplyDelete
  69. haha chomeyl la time die tersalah member tu. mengong je...

    ReplyDelete
  70. semut botak ekekek.

    dulu cikgu sains aku cakap semut ni kalau jumpe memang dorg lekatkan antena masing2 dekat masing2. sebab mcmtulah dorg communicate.

    ReplyDelete
  71. rerehalim

    cikgu bio aku ckp depa becomolot

    ReplyDelete
  72. rasiss

    wa dapat komen ke 99..mohon rebiu

    ReplyDelete

r k g fb like

r k g