Tuesday, 19 July 2011

Guru vs Pelajar Berperangai Syaitonirrojim

Assalammualaikum

Sorry, lama gua tak buat entry, akhir2 ni gua busy menguruskan syarikat milik bapak gua. *bajet2 anak dato'. ha ha ha.
Ok3,cukup. Siapa layan cerita juvana? Gua layan, sebab gua nak tgk cikgu Zakiah yg cun tu. Boleh tahan lah jugak cerita ni.


Sebab drama ni ada banyak adegan buli, so gua nak buat entry "cara2 nak tangani gejala buli dengan lebih berkesan dekat sekolah". Tapi, ini cadangan gua je lah kan, harap mana2 pihak bertanggungjawab dapat mempertimbangkan cadangan saya yang bernas ini. *poyo kejap.haha

Ok, cara2 menangani gejala buli dengan lebih berkesan:

1.  Lambakkan guru disiplin ke merata sudut sekolah.
Letak guru disiplin secara rambang. Dalam bilik stor makcik cleaner, bilik buku SPBT, dalam bilik sakit, dan dalam laci meja pelajar sekalipun. 

Contoh guru disiplin ibarat semut bertaburan..


2. Gunakan teknik, "mengurat is better"
Ciri2 guru dispilin adalah; tidak pelu terlalu garang, tetapi perlu kacak dan cun seperti Hanis Zalikha.awww~ Kalau macam cikgu Zakiah tu kira sesuai sangatlah.hihihi. Ini adalah bagi menarik perhatian para pembuli terhormat. Secara kasar, teori yg digunapakai adalah "daripada membuli, baik mengorat cikgu, ye idak?".
contoh adegan mengurat is better


3. Berikan ganjaran kepada orang yang dibuli.
Motif? Supaya si pembuli bosan, mangsa asyik dapat wang saku dari cikgu

 ganjaran berupa wang

4. Denda yang memalukan
Yang dah biasa dibuat di sekolah2; basuh toilet, kemas surau. Tapi, itu dah biasa sangat lah, buat yang rare sikit please. Apa kata gua dahsyatkan lagi. Contoh, denda; menyanyi lagu Friday di perhimpunan atau tiru gaya dr. Rozmey selama sebulan atau mencarut ke atas diri sendiri sambil korek hidung. Ni baru legend.

memalukan pelajar dengan style tersendiri


siapa2 yg  masih sekolah or cikgu sekolah bolehlah praktikkan di sekolah anda. berani? hak hak hak

p/s: blog gua dah ada like box kat belah kanan, kalau suka boleh like :D


shawn razaleigh

99 comments:

  1. Wa nak cikgu yang emsem...seriyes, bila cikgu emsem/cun tangani masalah nie...sure...pelajar semua akn jadi tidak pembuli lagi...

    senyummm..wa bangga dpt no.1 rini.. :)

    ReplyDelete
  2. malam ni aku nak tgok botak kentut dalam air !!

    ReplyDelete
  3. sepet kuku

    lu nak ngorat cekgu tu kan?

    ReplyDelete
  4. kene buli dpt wang ganjaran ?

    pokai cikgu2 ohh --" hahah

    ReplyDelete
  5. bibi bibo

    ni kerajaan kena peruntukkan

    ReplyDelete
  6. demam juvana nampak, kah kah kah.... (^__^)V

    ReplyDelete
  7. haha.. kalo camni gerenti takde dh kes2 buli ni.. ngee..

    ReplyDelete
  8. novexx

    haha, best woo cikgu zakiahhh

    ReplyDelete
  9. asyilla

    semoga diperkenankan cadangan ni.hehe

    ReplyDelete
  10. haha....kalau macam ni la....taubat aku nak buli orang lagi lepas ni...

    ReplyDelete
  11. wah.. xsbr nk tgk botak kentut dalam air mlm nie.. ! kalau boleh, cikgu2 yang membuli pun ikut sama juga..

    ReplyDelete
  12. mengarut no satu la :P hehehe
    xdak feel nk tgk juvana kalau gini ==
    xlarat nak like dah :P dah like dah uuu

    ReplyDelete
  13. kalau ada cikgu secantik lisa tu gerenti budak2 perempuan takmo peg sekolah hahah xD

    ReplyDelete
  14. diyan

    haha. mengarut ke? serius ni.hahaha

    ReplyDelete
  15. fazrini

    budak laki bermaharajalela lah an.hehe

    ReplyDelete
  16. no 3 agk jilake , muahaha ;p
    tp best ouhh kalu camtu !

    ReplyDelete
  17. fara

    kann? best gila kena buli.haha

    ReplyDelete
  18. entri kalau tak sah eh kalau tak ade hanis zalikha kau tu nasib baik ahh hanis zalikha akak angkat aku . takpelah aku halalkan kau jaja nama dia . huehuehueh . aku dah like dah kau punya " like rasukan kentut gua " tu untuk pengetahuan kau lah .

    ReplyDelete
  19. Eka

    haha, mcm tu lu ni bakal adik ipar gua lah? hehe

    ok2, tq

    ReplyDelete
  20. hahaha.. benci botak..
    tak sabar menanti juvana malam nie..
    terbaik lah bro :)

    ReplyDelete
  21. kalau sekolah ade peraturan mcm ni memang lingkup lah skolah .
    haha XD

    ReplyDelete
  22. nak jadi cikgu disiplin lak pasni. haha

    ReplyDelete
  23. ezan

    tiba2 je? ala2 lisa surihani lettew

    ReplyDelete
  24. kau ni pandai mengayat yer...aku perhatikan jer...jeles aku...keh3

    ReplyDelete
  25. republic aku

    woih, tak adalah.hahaha

    ReplyDelete
  26. Kalau wa ade cikgu ensem , tiap-tiap hari jadik murid fes masuk kelas . Pegi sekolah pun takyah nak suruh ayah hantar . Kihkh ;D

    ReplyDelete
  27. samah

    siap taknak balik rumah lagi kan?hah

    ReplyDelete
  28. kalau wa jadi cekgu disiplin, wa nak letak cctv kat seluruh pelusuk skolah tu. sng sikit, bleh je detect dak2 jht ni pi mana semua..

    lepas tu, kalau dak yg isap rokok tu, wa nak denda die sumbat kotak rokok dlm mulut dorg pehtu siap cucuh api lagi.haa padan muka dorg.

    xP

    ReplyDelete
  29. schaze

    cekgu mcm ni la yg gua carik! haha

    ReplyDelete
  30. fulamak!!gila hebat punya tips..

    kalau gua buat ni,mesti gua jadi cikgu cemerlang kan??hehehe..=)

    ReplyDelete
  31. marcella

    tlg lah buat, komepm kuar sokabar

    ReplyDelete
  32. lowwww~~ yg ke 40 lebih [agak sedikit kertinggalan]

    untung la anak datok.. hahaha

    emmm masuk akal, pembuli dapat wang saku.. style~~

    ReplyDelete
  33. kaja

    haha, gua kaya, nak kawen dgn gua? kah3

    ReplyDelete
  34. terbaeklahhh idea ni konfem berkesan haha

    ReplyDelete
  35. kalo wa jdy cikgu, wa nk ngajar pelajar yg encem jer....erkkk...lari topik pula... = ="

    ReplyDelete
  36. rama2

    woi apahal, terpaksala, gua jadi pelajar lu mcm tu.haha

    ReplyDelete
  37. what the fish haaaa cikgu dalam kolam ikan,agak ah..lawak sehhh shawn ni,muahahahaha! tapi betol jugakkan,kalau lah dapat cikgu disiplin sekacak aaron aziz dan si cantik ruminah sidek,ehhh..salah salah..secantik hanis zalikha,meaw pon tanak monteng kelas (kantoi,haha) ....

    ReplyDelete
  38. meaw

    hahah. kan, kompem lu jadi pelajar contoh

    ReplyDelete
  39. hahaha tak boleh blah denda budak macam gitu..confirm nanti ada kes budak pukul cikgu..:p

    ReplyDelete
  40. shuraizah

    taboleh ea? camtu kita guna teknik cikgu kacak

    ReplyDelete
  41. eh kalo cmtu hari2 kena buli pun gua xkesah kehkehkeh

    ReplyDelete
  42. hahahhaha..sangat kelakar kut !
    hadoiii bebudak skrg mmg ske sgt bab2 buli nih..hebat da tu konon

    ReplyDelete
  43. wakakakakka...kalo kena buli dpt duit,eden pun nak gak..hehe

    ReplyDelete
  44. haha..terbaik ar bro.. entri pilihan gua nie.. like 10juta kali

    ReplyDelete
  45. kentut dalam air tuh memang best
    hahaha
    :))

    ReplyDelete
  46. HAHAHAAH,

    siapakah yang akan mempraktikkan skill sebegini ?


    LALLALALALALALA, style !

    ReplyDelete
  47. hahaha~ xleh tahan gelak baca entry nie...merepek! semua tips anda "bernas" sngt la kan? hurmmm~ =.="

    ReplyDelete
  48. ika

    bernas, boleh dimasukkan dalam sistem di sekolah2

    ReplyDelete
  49. idea lu boleh jahanamkan sekolah2 kat malaysia ni bro. haha

    ReplyDelete
  50. Saya dengan ini meluluskan cadangan cikgu ngorat. Berkuat kuasa sekarang .

    ReplyDelete
  51. mashitah

    baru kaya raya mangsa buli kan

    ReplyDelete
  52. Yb

    yes wakil rakyat dah dtg. tq yb

    ReplyDelete
  53. no.2 tu paling gua setuju. hue hue hue ~

    ReplyDelete
  54. heroic

    dalam hati gua pun ada tu je.haha

    ReplyDelete
  55. perghh..bernas lah idea ni sumer....kahkahkah..

    ReplyDelete
  56. fadhli

    aku syak kau plg suka no 2 kan2

    ReplyDelete
  57. kenapa takde cikgu dalam sepende terus dah setiap sudut nak ada cikgu haha

    ReplyDelete
  58. pyka

    ahahaha, untunglah cikgu mcm tu..erkk

    ReplyDelete
  59. style la pas ni kaw jd cikgu besar plak eaaa..bru r gejala buli 2 dpt dslesaikan...wahh begitu hebat kata2 akuh..apekah..hahhaha....

    suke part denda kne kentut 2 ....
    apelah mkne shawn razaleigh tnpe istilah kentut dlm entry nyer..:D

    deyyy....5thun je x update k..ni wa da update..jmput2 sggah eaaa...hahaha

    http://mrsasrafovics.blogspot.com/

    ReplyDelete
  60. aku suka yang tang ngorat tu! bahahhaha

    ReplyDelete
  61. kimi cnol

    gua takut terbang tah kemana student tu kena fire

    ReplyDelete
  62. asrafovic

    hahahha
    gua dah singgahlah dey

    ReplyDelete
  63. hahahaha.bab2 mengarut mmg kau kan..keke.

    ReplyDelete
  64. gua bangkang..gua bangkang...semua gua bangkang..kahkahkah..bab kat skolah dlu gua suke buli bdk2..sje buli org bab ble kne denda mst hadap cikgu yg sgt ensem..hahaha..




    tp bdk skang sgt dasyat la..member wa dlu pembuli kini jd cikgu skolah..n jd mangsa buli bdk2 skang..hahaha..karma2..

    ReplyDelete
  65. asiah

    hahaha. patut lah kuat membuli

    sama member gua yg kaki2 wanted dulu, semua jadi cikgu.

    ReplyDelete
  66. KLU CKGU DISPLIN ENSEM...LG BESH =p

    ReplyDelete
  67. haha...

    cikgu cun mmg dugaannya la... ajar kat depan tengok benda laen... bukan tengok dier ajar...

    korek hidung tengah padang stail....

    klik sini untuk memasang BOOM!

    ReplyDelete
  68. lynda

    ckp jelah lu nak gua jd cikgu lu.bahahha

    ReplyDelete
  69. alepridz

    hihihi. jenis menyelam minum air

    ReplyDelete
  70. tengok2... tengok la cerita tentang dhia. cikgu zalikha bertukar jadi melly. haha

    ReplyDelete

r k g fb like

r k g